In memoriam Jans van Kuijk

Drunen / Vlijmen, 27 augustus 2024

Op 25 augustus 2024 is Jans van Kuijk overleden.

Kaart Jans van Kuijk

Wie was Jans?

Voor de leden van Ever Ready een begrip, voor de leden van Quos Ego bekend als de altijd aanwezige zaalwacht, voor de leden van vv Minerva wellicht onbekend.

Wie was Jans?

Jans hield van de volleybalsport. Van de technische sport volleybal, van de rally’s, van de spanning, van de teamsport, van het enthousiasme bij de teams en op de tribunes. Jans heeft tientallen jaren lang volleybal geademd. Jans niet alleen, ook haar veel te jong gestorven man Herman (bij Ever Ready meer bekend als Manus) was een volleyballer in hart en nieren. Net als dochter Jolanda die de volleybalgenen duidelijk heeft meegekregen.

Wie was Jans?

Jans was hét gezicht van Ever Ready want bij wedstrijden altijd aanwezig. Zaalwacht met hart voor de zaal, de materialen én de veiligheid. Denk aan de netten, antennes, de wedstrijd- en inspeelballen, de ontvangst van de scheidsrechters, het toezicht op de kantine en de tribunes, contactpersoon naar de gemeente voor de verwarmingsketel en de boilers voor warm water, maar vooral … teller bij heel veel wedstrijden. Klein of groot telformulier, het maakte Jans niets uit. Als teller goudeerlijk volgens de Ever Ready spelers, de tegenstanders dachten daar wel eens wat anders over. Om die discussie voor eens en altijd te beslechten kan ik nu wel vertellen dat Jans af en toe ook een onbezoldigde rol vervulde ten opzichte van de scheidsrechter. Onvolkomenheden in de arbitrage werden door Jans – héél af en toe – opgevangen in de telling. Want het spelletje moest qua verloop natuurlijk wel eerlijk blijven.

Wie was Jans?

Jans was zo goed als de vaste bewoner van sportzaal De Hoge Heide. Jans was niet alleen op de wedstrijddagen altijd aanwezig, maar kwam bijna elke trainingsavond ook even kijken. Even de sfeer opsnuiven en meteen even het zaalgebruik in zich opnemen. En dat laatste waar nodig ook direct corrigeren. Waar de kreet ‘schoeéénen uit’ voor de overtreder niets aan de verbeelding overliet wanneer met buitenschoenen op de zaalvloer gelopen werd.

Wie was Jans?

Jans was de materialenbeheerder van Ever Ready. De kist met alle netten met ballen stond bij Jans in de bijkeuken. Voor elke training de sleutels van de zaal en een of twee ballennetten bij Jans ophalen. En na afloop van de training alles weer terugbrengen. Kwamen de sleutels niet op tijd terug, dan ging Jans zelf naar De Hoge Heide of kreeg de voorzitter een telefoontje. Waren de netten met ballen niet compleet: terug naar De Hoge Heide en ga maar zoeken! Op wedstrijddagen moest de muziekinstallatie bij Jans opgehaald en weer teruggebracht worden.

Shirts, trainingspakken, wedstrijdtassen. Samen met Christine heeft Jans hier jarenlang voor gezorgd. De uitgifte, de inname, de controles en de tijdige adviezen voor vervanging of aanvulling. Het was bij Jans en Christine in goede handen.

Het klinkt misschien wat oubollig maar de zaken bleven voor Ever Ready wel prima op orde!

Wie was Jans?

Jans was een Ever Ready clubicoon en dat is ze in onze gedachten nog steeds.

Wat Jans voor Ever Ready, de volleybalsport en zaal De Hoge Heide tientallen jaren belangeloos heeft gedaan is niet te beschrijven.

Jans was Jans!

Als voormalig Ever Ready zijn we Jans van Kuijk dan ook enorm dankbaar voor alles wat zij voor Ever Ready en de volleybalsport heeft gedaan!

Onze condoleances gaan uit naar

dochter Jolanda en haar partner Ruud en

de neven Hans en Dick.

Wij wensen jullie alle sterkte voor deze dagen en de komende tijd!

Namens vv Minerva,

Fons van Aart.